Artykuły o psychologii

Psyche i Soma, czyli 5 rzeczy, których prawdopodobnie nie wiesz o depresji

depresja a dieta

Świadomość na temat depresji ciągle rośnie w naszym społeczeństwie i jest to bardzo pozytywne, jednak nadal wiele osób posiada zbyt mało wiedzy na temat tej choroby. Oto kilka faktów, które, być może są Ci nieznane a których znajomość może pomóc Ci w walce z tą chorobą.

1. Depresja nie jest “chorobą duszy”. Podczas depresji cierpi cały organizm. Zaburzona zostaje homeostaza na osi Podwzgórze-Przysadka-Nadnercza, organizm wydziela nieodpowiednią ilość hormonów, nieprawidłowo funkcjonuje także układ limbiczny i korowy mózgu. Neuroprzekaźniki również nie są wydzielane prawidłowo, choruje całe ciało, czujemy się wyczerpani lub nadmiernie pobudzeni, mamy trudności z koncentracją, problemy motoryczne, nic nas nie cieszy (anhedonia), odczuwamy brak apetytu lub nadmierny apetyt, często na niezdrowe produkty. Układ odpowiedzialny za reakcję na stres ulega rozregulowaniu, dochodzi do nadmiernej aktywacji układu nerwowego współczulnego, wydzielana jest zbyt duża ilość glikokortykoidów, co może prowadzić do całego szeregu innych schorzeń, organizm jest wyczerpany. Nadmiar glikokortykoidów, utrzymujący się długo, może prowadzić do odwapnienia kości, problemów z poziomem cukru we krwi i gospodarką insulinową oraz do odkładania tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha i narządów wewnętrznych a to najbardziej niebezpieczny rodzaj otyłości.

2. Depresja ma podłoże genetyczne – odziedziczalność wynos i 50%, co oznacza, że w 50% za pojawienie się depresji odpowiadają geny a w 50% warunki środowiskowe. Natomiast jeśli chodzi o dziedziczenie, to osoby, których jedno z rodziców lub rodzeństwa chorowało na depresję, mają 1,5 do 3 razy większe ryzyko zachorowania niż reszta populacji. Dotychczasowe badania wskazują, że u podłoża depresji leżą prawdopodobnie nieprawidłowości w transporcie serotoniny, mutacja genu receptora dopaminy DRD2 oraz nieprawidłowości w hamowaniu wydzielania norepinefryny (noradrenaliny). Czynniki środowiskowe, takie jak molestowanie seksualne w dzieciństwie, przemoc w rodzinie, czy inne traumatyczne wydarzenia, mogą zwiększać ryzyko wystąpienia depresji w późniejszym okresie.

3. Farmakologia nie jest Twoim wrogiem. Wyżej opisałam pokrótce problemy z neuroprzekaźnikami, które występują w depresji. Nieprawidłowa “gospodarka neuroprzekaźnikowa” może prowadzić do poważnych zmian w mózgu, takich jak np. spadek objętości hipokampa, co przekłada się na poważne problemy z pamięcią i ogólne osłabienie funkcji poznawczych. Dzięki nowoczesnym lekom, możemy wspomagać psychoterapię i nie dopuścić do zmniejszenia hipokampu i osłabienia pamięci oraz zdolności poznawczych. Dobra wiadomość jest taka, że po ustaniu choroby, możemy do pewnego stopnia odbudować te zniszczenia poprzez intensywny trening mentalny, np. zabawy pamięciowe itd. Obecnie stosowane leki do tzw. inhibitory MAO, TLPD, SSRI, SNRI, czasami stosuje się także leki tzw. atypowe, które nie są antydepresantami sensu stricte. Lekarz, na podstawie wywiadu, dobiera lek najbardziej odpowiedni dla konkretnego pacjenta. Bardzo ważne jest dokładne opisanie objawów.

4. Ważnym elementem w terapii depresji może być trening i dieta. Odpowiednie odżywianie się może wspomóc nasz organizm w jego wysiłku powrotu do homeostazy. W depresji następuje bardzo duże zużycie witamin i minerałów, dostarczenie ich w odpowiednich ilościach, będzie dla układu nerwowego zbawienne. Ponadto, za pomocą diety, możemy w pewnym stopniu wpływać na syntezę neuroprzekaźników. Jednocześnie trening, nawet umiarkowany wysiłek fizyczny, taki jak spacer na świeżym powietrzu, również przyczyni się do produkcji “hormonów szczęścia”, endorfin i poprawia znacznie samopoczucie oraz ogólny stan organizmu. Naukowcy z Columbia University wykazali1, że trening znacznie poprawia neurogenezę i pomaga w regeneracji hipokampu.

5. Osoba chora na depresję nie jest w stanie przezwyciężyć choroby jedynie siłą swojej woli. Jedną z istotnych cech depresji jest poczucie braku kontroli i tzw. “wyuczona bezradność”. Są to stany wynikające z kondycji całego organizmu, dlatego namawianie chorego, by “wziął się w garść” nie ma sensu i jest dla niego wręcz szkodliwe. Jedynie mądre połączenie psychoterapii i leczenia farmakologicznego może doprowadzić do stanu, w którym możliwe stanie się odzyskanie kontroli i tutaj pomocna może okazać się zdrowa dieta, bowiem przygotowując sobie odpowiednie posiłki, odzyskujemy kontrolę nad własnym organizmem, możemy dostarczać mu potrzebnych składników, możemy zadbać o siebie na bardzo istotnym poziomie, na poziomie naszej fizjologii, od której bardzo dużo zależy.

Autor: Anna Maria Bugaj – dietetyk, trener osobisty

więcej

Gdy seks nie sprawia przyjemności

Seksuolog Warszawa

Przyczyny braku odczuwania przyjemności seksualnej mogą być różnorakie. Na początek należy jednak wykluczyć przyczyny natury biologicznej, zaliczamy do nich cukrzycę, depresję, niektóre choroby układu nerwowego, jak i zaburzenia hormonalne. Wśród czynników, które mogą wpływać na brak odczuwania przyjemności z seksu zalicza się również czynniki psychologiczne jak i kulturowe.

Istotnymi czynnikami psychologicznymi będą niska samoocena, brak akceptacji własnego ciała, kompleksy, to co myślimy o własnej kobiecości. Istotne znaczenie odgrywają także nasze doświadczenia seksualne, pierwsze kontakty, relacje partnerskie i to jaki przekaz na temat seksu wynieśliśmy z rodziny – pacjentki doświadczające trudności w odczuwaniu satysfakcji seksualnej nierzadko pochodzą z rodzin, w którym seks był swoistym tabu lub funkcjonował jako coś zabronionego, grzesznego, złego.

Na brak odczuwania przyjemności seksualnej składają się również braki w edukacji seksualnej, młodzi kochankowie często nie wiedzą w jaki sposób sprawić partnerce przyjemność, nie wiedzą jakie stosować techniki. By osiągnąć wysoki poziom satysfakcji niezbędna jest także znajomość własnego ciała i własnych stref erogennych. Młodzi partnerzy często nie znają jeszcze swoich potrzeb i wstydzą się o nich rozmawiać. Często nasze oczekiwania co do jakości przeżyć są nierealistyczne, pierwsze kontakty w marzeniach kształtują się jako wspaniałe i pełne uniesień. Jednakże natura tak ukształtowała kobiecy orgazm, że jest go znacznie trudniej osiągnąć niż mężczyźnie, wymaga to doświadczenia, rozluźnienia i znajomości siebie.

Często także kobieta by osiągnąć szczytowanie potrzebuje oprócz stymulacji pochwy dodatkowych bodźców takich jak pieszczoty łechtaczki czy piersi. Kobieca seksualność różni się znacząco od męskiej, chociażby tym że kobiety zdolne są do przeżywania orgazmów wielokrotnych :)

Autor: Monika Rudy, seksuolog

więcej

Zadbaj o siebie na wiosnę

Ostatnio często jestem pytana przez klientów, dziennikarzy, znajomych: „Co zrobić ze sobą wiosnę?”, „Jakie rady mam jako psycholog?”, ,„Czy na wiosnę trzeba się odchudzić się, więcej ćwiczyć, zdrowiej jeść, zapisać się na basen, zakochać się?” itd. Opowiadam wtedy Na wiosnę warto zakochać się w sobie!

więcej

KOBIETO, ŻONO, MATKO – Zrób sobie prezent na święta i zadbaj o siebie.

Przygotowania do świąt zaczęłaś już pod koniec listopada. Planujesz, kupujesz prezenty, składniki na dania świąteczne, pieczesz, sprzątasz, myjesz okna itd. W końcu w wigilię padasz ze zmęczenia, nic Cię nie cieszy i chętnie zaległabyś na kanapie pod kocem z kubkiem ciepłej herbaty. Niestety nic z tego, bo jak co roku, zaprosiłaś całą rodzinę: teściów, ciotki, wujków, dziadków itd. I jak zwykle to, Ty przygotowywałaś całą wigilię a inni przyszli na „gotowe”. Przed świętami, obiecywałaś sobie, że w tym roku, już na pewno, nie urządzisz kolacji wigilijnej, ale jakoś wszyscy nalegali i w końcu uległaś. Nie powiedziałaś „Nie” i zgodziłaś się kolejny raz robienie świąt. I jak co roku, znowu, zabrakło Ci czasu, aby zatroszczyć się o siebie samą. Jak zatem, utrzymać równowagę w te przedświąteczne dni i jak cieszyć się świętami?

więcej

Emocje płci męskiej?

Mężczyźni często słyszą ze strony kobiet zarzut, że są nie uczuciowi, nie lubią mówić o emocjach, a jeśli już w ogóle już coś poczują, to i tak nie przyznają się do tego. Według ról społecznych mężczyzna to istota, która cechuje się skłonnością do rywalizacji, chłodnej analizy faktów, analitycznym myśleniem, skrytością i ukrywaniem swoich stanów emocjonalnych. Proces wychowania już od małego uczy chłopców, by zachowywali się „po męsku”, byli twardzi, silni a rodzice wmawiają im zasadę, że „ Prawdziwe chłopaki nie płaczą”. Wychowanie odcina mężczyzn od ich emocji, nakazuje ich nieokazywania oraz wpaja przekonanie, że wyrażenie uczuć to oznaka słabości i mazgajstwa.

więcej

10 przykazań dla pracoholika

1. Dokonaj rozróżnienia, co jest dla ciebie odpoczynkiem, relaksem, a co pracą i obowiązkiem.
2. Zacznij od rozwijania własnej samoświadomości, dogłębnie rozważ swoje potrzeby, a następnie odpowiedz na pytanie, w jaki sposób możesz i chcesz je realizować.
3. Przyjrzyj się swoim uczuciom i emocjom. Zaobserwuj, jakie emocje towarzyszą ci przy wykonywanych zadaniach. Czy są to radość, satysfakcja i zadowolenie? Czy przeciwnie: złość, zestresowanie, lęk i poszukiwanie sposobu, by się od tego wszystkiego uwolnić?
4. Pomyśl, czy bycie człowiekiem sukcesu jest nadrzędnym i jedynym celem twojego życia?
5. Przynajmniej raz na jakiś czas daj się ponieść spontanicznym działaniom. Zrób coś bez zaplanowania! Wyjedz na weekend do Paryża, wieczorem wyjdź potańczyć do klubu lub kup worki i pojedz na przejażdżkę. Szalone? I o to chodzi, żebyś nauczył się odkrywać uroki spontanicznej radości.
6. Gdy pojawią się nieoczekiwane zadania w planie pracy, to o ile to możliwe, deleguj ich wykonanie komuś innemu. Pamiętaj – nie musisz wszystkiego robić sam!
7. Przynajmniej dwa weekendy w miesiącu zarezerwuj dla siebie, rodziny lub przyjaciół.
8. Zadbaj o aktywny wypoczynek. Uprawiaj sporty, zapisz się na yoge, box lub uprawiaj ogródek. Albowiem każda forma aktywności fizycznej wytwarza w Twoim organizmie hormony szczęścia – endorfimy i zmniejsza poziom hormonu stresu -kortyzolu we krwi, który jest główną przyczyną wypalenia zawodowego.
9. Przynajmniej dwa razy do roku wyjedz na dwutygodniowe urlopy. Pozwól sobie na odpoczynek i nic nie robienie. Uwierz że firma, szef, pracownicy czy klienci poradzą sobie bez ciebie.
10. Stan przed lustrem i szczerze sam przed sobą odpowiedz sobie na pytania:

Kim jestem? Do czego zmierzam? Jak chce żyć?
Warto bowiem zdać sobie sprawę, że sukcesy zawodowe mają jedynie ułatwić nam osiągnięcie celów osobistych, a nie być wartością nadrzędną i jedynym celem naszego życia. Zycie bowiem polega nie tylko na sukcesach zawodowych a miarą człowieczeństwa nie są kolejne szczeble w karierze czy ilość pieniędzy na koncie.

więcej

12 najlepszych na pozbycie sie jesiennej chandry

Chłód, ziąb, krótkie i ciemne dni. Cały świat staje się szary i nieprzyjazny. Przyroda powoli przygotowuje się do zimowego snu. Wraz z jesienną pluchą za oknem i spadającymi liśćmi z drzew coraz częściej słyszę od koleżanek, współpracownic, klientek „ nic mi się nie che”, ”jestem ospała” „mam ochotę spać przez cały dzień”, „nie mam energii”, „najchętniej zaszyłabym się pod kocem z ciepłą herbata” itd.

więcej

W czerwonej sukni po rozwód

Dobre i długoletnie małżeństwa odchodzą do lamusa. Zabawy weselne nie są tak bardzo popularne jak.. imprezy rozwodowe. Targi ślubne, wieczorki panieńskie i kawalerskie to już przeszłość lub nudny rytuał teraz bowiem zapanowała moda na targi rozwodowe. Statystyki rozwodów pokazują, że coraz więcej z nas się rozwodzi a liczba rozwodów wrasta dwukrotnie szybciej niż ślubów. Według GUS-u w 2007 roku zanotowano aż 70 tys. w tym co piąty rozwód dotyczył małżeństw z 4-letnim, a co dziesiąty z zaledwie rocznym stażem.

więcej

Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

„Życie polega na czymś więcej niż tylko na ciągłym zwiększaniu prędkości ”

CZYM JEST STRES? KIEDY MAMY DO CZYNIENIA ZE STRESEM W MIEJSCU PRACY?

Obuchowicz o stresie w pracyStres pojawia się kiedy brakuje nam równowagi pomiędzy naszymi możliwościami a wymogami sytuacji. Ma on charakter subiektywny i jego siła zależy od stanu naszej psychiki.

Stres to przede wszystkim adaptacyjna reakcja organizmu na bodźce jakie do nas docierają. To interakcja między tym co nas spotyka lub o czym myślimy oraz między naszą oceną sytuacji a reakcją naszego ciała.

więcej

Pierwszy raz u psychoterapeuty

Pierwsza wizyta u psychologa budzi niepokój. Nie wiemy czego możemy się spodziewać, zastanawiamy się o co będzie pytał psycholog, jak należy się zachować, co trzeba mówić, oraz odczuwamy strach przed oceny profesjonalisty. Te „strachy” są najbardziej naturalne ponieważ każda nowa, nieznana dotąd sytuacja budzi w nas niepokój i obawy. Jak potwierdzają badania psychologiczne znana sytuacja jest bezpieczniejsza niż nowa.

więcej

Urlop na zgodę

Jak zaplanować urlop? Psycholog w Warszawie radzi Praca, dom, obowiązki, dzieci, zakupy, sprzątanie i niewiele czasu dla siebie. Codzienna gonitwa nie zbliża was do siebie a wręcz przeciwnie oddala. Coraz mniej macie tematów do rozmów, coraz rzadziej rozmawiacie, coraz bardziej jesteście zmęczeni i coraz częściej wymieniacie informacje pomiędzy sobą a nie rozmawiacie. Gdzieś zanikły wspólne romantyczne wieczory, poduszki do białego rana, nie wspominając o randkach i sobotnich seansach w kinie. Coraz mniej was łączy a coraz więcej dzieli. Zaczynacie się kłócić lub wręcz przeciwnie milczycie i zamykacie się w swoim świecie. Podjęliście jednak decyzje by wyjechać razem i na wakacjach próbować się pogodzić, na nowo się w sobie zakochać, odkryć się na nowo i spowodować, że wszelkie konflikty znikną a wy wrócicie szczęśliwi jak para gruchających gołąbków.

więcej

Dentofobia – strach przed stomatologiem

pomoc w dentofobiiOkazuje się że przeszło połowa pacjentów w gabinetach dentystycznych odczuwa lęk. Dla wielu z nas wizyta u dentysty jest silnie stresogenna. Czym jest więc ten strach i obawy przed dentystą? Ostatnio coraz częściej psycholodzy mówią się o zjawisku dentofobii.

więcej

Jak poradzić sobie ze stratą bliskiej osoby?

Pomoc w załobie u psychologaStrata bliskiej osoby zawsze boli. Bardzo trudno nam żyć bez ukochanych osób, jak zatem żyć pomimo tak bolesnej straty? To trudne, najpierw bowiem musimy przejść przez ból, cierpienie, rozpacz i wszechogarniający żal, który wypełnia nasze serce. Trzeba najpierw dać sobie czas i przyzwolenie na rozpacz, by potem móc normalnie żyć.

więcej

Depresja ludzi sukcesu

Pomoc w depresji u Izabeli KielczykCzy depresja może pojawić się dlatego, że ma się w życiu za dużo? Bo za dobrze się komuś powodzi, za dużo zarabia, odnosi sukcesy? Jak to możliwe, że ktoś ma dużo narzeka i nie cieszy się życiem i swoimi osiągnięciami? Rzecz w tym, że nie chodzi o to, co posiadamy, ale o to, że płacimy za to zbyt wielką cenę. Gdy praca staje jedynym i nadrzędnym celem naszego życia warto zadać sobie pewne pytania: Kim jestem? Do czego zmierzam? Co jest dla mnie najważniejsze w życiu?

więcej

Chory nastolatek w grupie rówieśniczej

Pomoc z nastolatkami u psychologaOkres dojrzewania jest ważnym etapem w rozwoju a wszystkie związane z nim niepokojące objawy są naturalnym efektem zmian, jakie się toczą w ciele i psychice młodego człowieka. On sam niekiedy nie rozumie tych zmian i dojrzewanie jest dla niego czasem fizycznej i psychicznej udręki. Hormony  czynią nastolatków drażliwymi, buntowniczymi lub chorobliwie nieśmiałymi. Okres dojrzewalnia jest jednocześnie trudnym przejściem albowiem zakłada przejście od bezpiecznego dzieciństwa do dorosłości.

więcej